تابستان طلایی جنگل چیست؟

این منطقه زیبای جنگلی جایی است که هر سال تعداد اندکی گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب میکند و از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری مازندران برخوردار است. النگدره در دیگر فصلها نیز جذاب است و به جنگلی زیبا در تمام فصول تبدیل شده است. به راستی آمازون به تنهایی برای معنی دادن به سراسر زندگی تمام طبیعیدانان جهان كفایت میكند؛ جنگل بینظیری كه در هر كیلومتر مربع آن 90790 تن توده گیاهی زنده و 75 هزار گونه درخت و 150 هزار گیاه دارزی از خاك و از شاخ و برگ درختان سر برآوردهاند.

آنجا هر جک و جونوری که بخواهی پیدا میکنی، راستی قبل رفتن انعام ما را فراموش نکنیها! اهالی لیسار در تابستان و بهار به این ییلاق می آیند که در هوای تازه و دلنشین آن، فصل گرم را سپری کنند. ۱۳۵. ↑ جنبش میرزا کوچکخان بنابر گزارشهای سفارت انگلیس در تهران، گردآورنده و مترجم غلامحسین میرزا صالح، ج۱، ص۳۲ـ۳۳، تهران: نشر تاریخ ایران، ۱۳۶۹ ش. ۲. ↑ محمدعلی گیلک، تاریخ انقلاب جنگل، ج۱، ص۱۷ـ ۱۸، رشت۱۳۷۱ ش. ۹۲. ↑ محمدعلی گیلک، ج۱، ص۴۱۷ـ۴۲۶، تاریخ انقلاب جنگل، رشت۱۳۷۱ ش.

در دوره نخستنهضت، روزنامه جنگل، ناشر افکار و آراینهضت، در شعبان۱۳۳۵ به صورت هفتگی با مدیریت غلامحسین نویدی و حسین کسمایی به مدت دو سالمنتشر میشد. اکوسیستم موجود در آن ها باعث رشد و پرورش میوه هایی مثل موز، انبه، پاپایا، کاکائو و قهوه خواهد شد. گونه های گیاهی و حیوانی بی شماری که در این جنگل ها نهفته اند، توانسته نام جنگل هیرکانی را در یونسکو به ثبت برساند. جنگل شروود صبحها به طرز اعجابانگیزی جادویی میشود و زیباترین عکسها در این زمان در جنگل شروود گرفته میشود. یافته های اخیر محققان آمریكایی و برزیلی حاكی از آن است كه عمر درختان جنگل های آمازون كه پیش از این ۳۰۰ سال بر آورد می شد به ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سال می رسد.به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس محققان برزیلی به همراهی محققان آمریكایی با روش رادیوكربن عمر درختان سالخورده در جنگل های آمازون را یكبار دیگر مورد تخمین قرار دادند.یافته های این تحقیق حاكی از آن است كه عمر این درختان بسیار بیشتر از ۳۰۰ سالی است كه قبلا برآورد شده بود و حداقل به ۷۵۰ سال و حداكثر ۱۰۰۰ سال می رسد.در این تحقیق كه ایروین سوسان محقق برجسته آمریكایی نیز حضور داشت مشخص شد كه در عمق جنگل های آمازون درختان بسیار كندتر از حالت طبیعی رشد می كنند.كرومبور یكی از اعضای این تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: تخمین عمر درختان جنگل های آمازون كار ساده ای نیست یكی به این دلیل كه این درختان همانند دیگر درختها دارای حلقه های سالانه ای كه عمر درخت را نشان می دهد نیستند.شایان ذكر است كه تخمین عمر این درختان و نحوه رشد آنها برای محققان از آن رو با ارزش است كه در تحقیقات در مورد شیوه مقابله با آلودگی هوا و جذب آلودگی ها توسط درختان اثری جدی دارد.

کمـی بعد تر جنگ سوم بوقوع مـی پیوندد کـه در آن ویوانا بصورت کامل دشمنان خویش را سرکوب نموده و آنـها بطرف پرسیس فرار مـیکنند. در متن بیستون کـه داریوش کمـی بعد از بقدرت رسیدن کندنکاری مـیکند، واژۀ “حقیقت” را چندین بار بکار مـیبرد کـه خوانندۀ فعلی نمـیتواند مطمئین گردد مگر اینکه احساس شک و تردید نماید. زمانیکه برادر او (کامبوجیـه) شاه بود، باردیـا طوریکه از اسناد نوشتاری معلوم است، حاکم شمال بوده کـه در آن سکائیـان غلبه داشتند. او یکی ازیـاغیـان بمقابل شاه باردیـا بوده، اما طوریکه ادعا مـیکند یگانـه نفرنبوده است.

داریوش علاوه مـیکند کـه پس از29 سپتمبریک سلسله اغتشاشات بمقابل او درسراسرامپراطوری بوجود مـیآید. این عبارت از نگاراهارای نویسندگان هندی و چینی هست که یک محل مقدس به منظور بودیستها بوده و تعداد زیـاد زایرین را بخود جلب مـیکند. آنها می گویند که نمیتوانند که از رها ساختن مواشی درجنگل جلوگیری کند زیرا مالداران قوت فزیکی بیشتر نسبت به محافظین دارند. قطع گسترده درختان برای مصارف مختلفی مانند استفاده از چوب، توسعه زمین های کشاورزی و جاده سازی باعث نابودی برخی از گونه های بومی این منطقه شده و حیات بسیاری از گونه های دیگر را نیز به شدت تهدید می کند.

داریوش مـیگوید، اغتشاش فرادا زمانی بوقوع پیوسته کـه او درون بین النـهرین بوده، جائیکه او بعد از 29 سپتمبر رفته بود که تا یک اغتشاش بابلیـها را سرکوب کند. فاصلۀ زمانی دربین آغازاغتشاش (کمـی بعد از29 سپتمبر، وقتیکه باردیـا/گایماتا کشته مـیشود) و تاریخ سرکوب آن (10 دسمبر) بسیـارکوتاه است. با درنظرداشت تاریخها گمان نمـیرود کـه وهیـازداتا اغتشاش خویش را بعد از 29 سپتمبر شروع نموده باشد. آثار تالیفی آذرنوش نیز در حوزه ایرانشناسی و در پیوند با زبان فارسی اهمیت خاص دارد؛ مانند «فرهنگ عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی» و «راههای نفوذ فرهنگ ایرانی در عصر جاهلی».

هردوی اینها همچنان نام (ف)ونونیس را در یک روی سکه ها ثبت میکنند. او همچنان بـه جهانیـان مـیگوید کـه فقط او مـیدانست باردیـا یک دغلبازبوده و فقط او مبتکر توطیۀ بوده کـه باعث مرگ باردیـا مـیشود. داریوش بعدا بـه خواننده خویش مـیفهماند کـه حاکم او درون بکتریـا بنام دادارشیش، اغتشاش مارگیـانا را درون 10 دسمبرهمـین سال سرکوب نموده و بیش از 50 هزار مارگیـان را بقتل رسانیده است. دکتر بقایی – سوال بنده گرچه تقریبا یک ماه و نیم قبل است متاسفانه مجلس فرصت نکرد که این را زودتر مطرح بکند سوال بنده راجع به دو موضوع است یکی راجع به جریان صدور۵۰ هزار تن برنج و یکی راجع به جریان معامله برنج با اندونزی که به قراری که شهرت داردسوء استفادههایی بضررحیثیت دولت ومملکت دراین معامله صورت گرفتهاست راجع بجریان صدور ۵۰هزارتن برنج بنده اطلاع دقیقی نتوانستم کسب کنم وبهمین جهت هم سوال کردم فقط چیزی که بنده میدانم این است که دربازاراین جوازهایی که راجع به برنج صادر شده بودمورد معامله وسوء استفاده عدهای قرارگرفته بود بعضی جوازگرفتهاند وباصطلاح آن جوازرا ازقرارکیلیویی یک ریال سی شاهی به دیگران فروختهاند ضمنایک جریانی پیش آمد که تمام این ۵۰هزارتن برنج صادرنشده ازمملکت میخواستم ببینم دولت چه ترتیبی برای اینکارداده وچرا اقدامی نشده درموقعی که ما در مضیقه ارزی هستیم چرا باید این مقدار از مملکت صادر نشود اما راجع بجریان معامله با اندونزی اطلاعات بنده بیشتراست وخواهش میکنم جناب آقای دکتر اخوی وزیرمحترم اقتصاد یا اشتباهات بنده را تصحیح بفرمایند یا اطلاعات بنده را تصدیق بفرمایند و بگویند چه اقدامی شدهاست یا اگر جریان موضوع دیگری بودهاست بعرض مجلس شورای ملی برسانند اطلاعاتی که بنده دارم از این قراراست که در مدتی قبل دولت اندونزی تقاضای خرید مقداری برنج داشت البته آقایان نمایندگان محترم توجه دارند که دولت اندونزی یک دولت مسلمانی است و ملت اندونزی مدت کوتاهی است که استقلال خودشان را بدست آوردهاند و علاوه برهمکیشی که بین ملت ایران و ملت اندونزی هست یک سوابقی هم بین این دو ملت موجود بوده مخصوصا یک روابط علمی ادبی بیش از آنچه که معمولا میشود تصورکرد بین این دوملت یعنی از طرف ایران باندونزی وجود داشته و از لحاظ موقعیت جغرافیایی و محصولاتی که ما داریم و ملت اندونزی دارد میتوانیم از لحاظ اقتصادی کمکهای بسیار ذیقیمتی بهم بکنیم بطوری که بنده اطلاع حاصل کردم وقتی که سفارت اندونزی در صدد برمی آید که از اینجا یک برنجی صادر بکند البته اشخاصی واسطه میشوند و یک تجارتخانهای را باو معرفی میکنند و میگویند که این شخص معتبری است و شما معامله تان را با این تجارتخانه انجام بدهید.

این جنگل انبوه در کاستاریکا، با عنوان بهشت روی زمین و سرزمین جنگلهای ابری شهرت دارد. باردیـا بطور آشکار وفاداری تعداد زیـاد تابعین پارسی خویش را از دست داده و متهم مـیشود کـه یک مجوس (مغ، جادوگر)، یکی از واعظان کـه در نقوش مختلف تصویر شده و ملبس با شلوارسکائیـان، تونیک (بلوز) و باشلیق، است. در اینجا دربین دریافت های دیگر، یک متن نذری با یک کتیبه یونانی یافت میشود با توضیح اینکه این یک هدیه به خدای ایرانیان، وخشو(اکسوس) است. بنا به گفته اکبر ترکان، این کار پتانسیلی عظیم و نیرومند برای رقابت با تمامی جاذبههای گردشگری ایران خواهد بود.

دلبستگی مردم باینها بجایی رسید که کار بگزافه اندیشی کشید، و بسیاری از ایشان چنین پنداشتند که تنها چارهٔ دردهای کشور همان دبستانست، و چون جوانانی از آنها بیرون آیند همهٔ درماندگیها از میان خواهد برخاست. مردان پشتون را نیزمیتوان بآسانی بواسطۀ لباس شان شناخت که اکثرا متشکل از شلوار(تنبان) های گشاد و متورم، پیراهن دراز و واسکت است. در21 فبروری جنگ دومـی رخ مـیدهد، بمراتب درسمت جنوب کـه بازهم ویوانا قوتهای وهیـازداتا را نابود مـیسازد.

چون جنگ اولی درقسمت جنوب هندوکش رخ مـیدهد، کاملا هویدا هست که ویواتا ازشمال کوهها ازبکتریـا آمده است. تقریبا درهمـین زمان اغتشاش دیگری درون خود پرسیس یعنی خانۀ هخاان رخ مـیدهد. به هرسال یک فرد، سه فرد سه سال را باز یک فرد درست نمود، از امضاء گذرانید، هر فرد را به یکی از اقوام و منسوبان خود داد آوردند. تفاوت مـهم اینکه اوکسی هست کـه شاه را کشته است.

داریوش بخاطریکه آنـها را “دروغگو” نشان دهد، مجبوراست ادعا کند کـه فقط او شاه مشروع بوده و “یـاغیـان” بمقابل او قیـام کرده اند. لذا روشن هست که مردم نوار جنوبی بشمول پرسیس و اراکوزیـای قدیمـی درون جنوب افغانستان، “شورش” خویش را قبل از 29 سپتمبر بمقابل شاه باردیـا شروع نموده باشند نـه بمقابل داریوش. مطابق داریوش درمتن بیستون او، این اغتشاش نیززمانی شروع مـیشود کـه او درون بین النـهرین بوده (پس از 29 سپتمبر) و توسط یک پارسی بنام واهیـازداتا رهبری مـیشده است. شورشـهای فرادا و واهیـازداتا نشان مـیدهد کـه داریوش درمتن بیستون خویش درون مورد حقیقت بسیـارلیبرال بوده است.

بمجردیکه انتیوشمال افغانستان را ترک مـیکند، گریکو- بکتریـان تحت یوتیدیموس دوباره سکه های خویش را نشرمـیکنند (یعنی نشان استقلال خویش). قوت گارنیزون بدون شک نشان دهندۀ اهمـیت ستراتژیک مرغزار(واحه) کندهاراست. درون اینجا شک و تردید درون مورد هویت “دغلباز” و چگونگی اغتشاشات وجود دارد. لذا یک مخالفت روشن درون بین مادها و پارسها، طوریکه غالبا حدس زده مـیشود، وجود نداشته است. حوادث 521/522 غالبا بحیث یک مخالفت دوامدار درون بین مادها و پارسها (رعیت اسبق ایشان) توضیح مـیشود. داریوش همچنان غالبا نام اهورا مزدا را یـاد آور مـیشود کـه به امر و ارادۀ او این کارها را انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید