بازنگری بر باغ ایرانی – گلهای شما همچنان میخندند

روایت افسانه از زبان قدمای منطقه می گوید چون دخترک تا به آن زمان پاک و مطهر بوده و عاری از هر گونه گناه، ندایی از درون به وی الهام می شود که ” کیجا بور!” که در زبان محلی به معنی این است که ” دختر فرار کن” و خود را از گناه برهان. این داستان واقعی و تاریخی است.مینای سرخ چشم یا به زبان تبری ” ورگ چشم” ( ورگ به معنای گرگ است) از داستان های عامیانه تبرستانی است که روزگاری نه تنها به جای قصه پریا و قصه های باربی گونه امروز برای کودکان روایت می شد، بلکه از داستان های عشقی دوست داشتنی بزرگان و جوانان نیز بود.

افسانه ها و روایت ها بیانگر این است که آرش پس از تیراندازی از فرط خستگی میمیرد. دیو در روزگاری به معنای خدا و در روزگاری دیگر به معنای اهریمن یاد می شد که به اعتقاد کارشناسان تغییر روزگار از زمان پیش از زرتشت و پس از آن ارتباط دارد. كريم خان زند مؤسس سلسله زنديه (1163 ـ 1193 هـ.ق) بعد از سركوبي مخالفين خود، خدا مراد خان زند را با سپاهي به كرمان فرستاد. دیو سپید با هیکل یک ابر تیره می آید و بر لشکر ایران سنگ و خشت می بارد. اما دیو سپید به اعتقادات برخی دیگر از کاشناسان موجودی حیوانی و یا جاندار نبوده و به معنای مکان است.

دخترک نیز راه کوه را در پیش می گیرد، اما ملازمان سلطان نیز وی را رها نمیکنند و در پی وی روانه میشوند تا اینکه دخترک به نقطهای میرسد که دیگر توان فرار ندارد و از نفس می افتد. دیوارها در برخی جاها، هنوز سرپا بودند، اما سرشکسته، یالبریده. در نتیجه این آمیزش و نزدیک شدن ها اوغوزها در بین ممالک اسلامی به نام «ترکمن» یا «ترکمان» شهرت یافتند، برخی از مورخین مدعی اند که درمیان اوغوزهای سده نهم و دهم «ترکمنها» نیز بوده اند. در نتیجه بهتر است شما نیز به عقیده محلیان احترام بگذارید. به کار بردن لفظ “جن و پری” نیز سبب شده است که معنای زن و مرد از آن به ذهن آید.

پری نوعی از جن به شمار می رود که دارای دو نوع نر و ماده است و در میان ایرانیان به نوع ماده “جنپری” گفته اند. این کانون های پزشکی در کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اروپای شرقی و روسیه نیز وجود داشته و مردم به خوبی از آنها استفاده می نمایند. این داستان جدای از محتوای عشقی بی مانند ، از دید زیست بوم (محیط زیست) و عشق به جانوران نیز مورد اهمیت است.

این بوم گردی یک خانه باصفا و کاه گلی، با سقف چوبی و اشیاء سنتی ست و میزبان گردشگران این روستا می باشد. در حال حاضر بنای زیبایی بر روی مقبره الشعراء وجود دارد که در صورت توجه بیش از پیش و تکمیل آن، این مرکز می تواند نقش مهمی در جذب جهانگردان و گردشگران داشته باشد. در میان ساکنین نقل است در نقطه ای که کوه دخترک را بلعیده ، طرح صورت زنی روی سنگ ها نقش بسته است.

مسير ديگر گردشگري اين استان «تبريز- مراغه» با جاذبههاي پل پنج چشمه، موزه مردمشناسي بناب، مسجد اسماعيل بيگ، مسجد مهرآباد، چشمه تاپ تاپان، منطقه قره قشون، دهكده صخرهاي صور، گنبد كبود، برج صور، مقبره اوحدي، گنبد غفاريه، موزه سنگ نگارهها، غار كبوتر، باغات مراغه، منطقه سد علويان، مسجد ملا رستم و مقبره آقلار است. حجاریهای مسجد صفا بسیار چشمگیر هستند. آبها از نوع آبهای بيكربناته كلسيک و منيزيم گازدار معتدل است و منظره بسیار زیبایی را رقم می زند.

البته جزئیات این افسانه از زبان بزرگان منطقه بیشتر مشخص می شود و برای دانستن تمامی جزئیات آن باید به منطقه بندپی بابل سفر کرد. تبادل نظر میکردیم. زبان همدیگر را هم در ردیف و موسیقی ایران میشناسیم. لرهای مهاجر با مردمان بومی که دارای خصوصیات و روحیات مشترکی با لرتباران در صفاتی چون کوهنشینی، کوچندگی، بیباکی و شجاعت بودند بگونهای درآمیختند که تفکیک ریزبینانه، دقیق، جامع و کامل آنها از نظر داشتن تبار لر نیازمند پژوهشهای تخصصیتر است.

داستان آرش از آنجا شروع می شود که در زمان پادشاهی منوچهر پیشدادی، در جنگ ایرانیان با توران، افراسیاب سپاهیان ایران را در تبرستان (مازندران) محاصره می کند. زمان پادشاهی سی ساله کیومرث دوران آرامش بود. آرش همواره به عنوان غرور و افتخار مردم تبرستان در دوران اساطیری و طول تاریخ ایران زمین یاد می شود. در سال ۱۳۹۶ نیز کتابی با عنوان ” بررسی چهره دیو و پری در افسانه های مازندران” توسط فاطمه شمسی برای ریشه یابی و بررسی این افسانه کهن به رشته تحریر درآمد که اکنون در کتابفروشی ها موجود است. آنگونه که شاهنامه میآورد، در این زمان هنوز ایرانیان در ابتدای راه یکجا نشینی و دامداری و سازمان یابی حکومت و کاخ نشینی شاه بودند.

بدین ترتیب ایرانیان پراکنده می شوند و تعدادی از آنها یکجا با کاووس بینایی خویش را از دست می دهند. در واقع گرمای درونی زمین آب های زیر زمین را داغ می کند و به سطح می رساند. هنگامیکه کاووس به عزم تسخیر مازندران تا دروازه ورودی آن می رسد، به شاه مازندران خبر می برند. ستاره | سرویس سرگرمی – دیدن چشمه در خواب بسته به کیفیت و نوع آب تعابیر مختلفی از جوانمردی تا غم و اندوه خواهد داشت. توصیه میکنیم بازدید از این چشمه را بههیچوجه از دست ندهید.- نشانی: روستای رستم آباد در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان اردل- مسیر دسترسی: پس از عبور از شهرکرد باید مسیر خود را بهسمت شهرستان اردل ادامه دهید.

گروه استانها – وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر منطقهای خود، پس از دیدار با مقامات جمهوری خودمختار نخجوان از مرز ایران و نخجوان بازدید کرد. جایی که آن تیر فرود آمد، در اوستا کوهی به نام خونونت است که شاید همان کوهی باشد که در شاهنامه و کتاب ویس و رامین از آن با نام هماون یادشده و کوهی در شرق کوههای شمال خراسان است. دیو و پری از دیگر افسانه های مازندران شهر یا به اعتقاد بسیاری شرق خراسان و تبرستان است که علاوه بر تاریخی بودن آن، در اوستا، کتاب دین زرتشت نیز از آن بسیار یاد شده است.

آذرشهر یکی از شهرهای تاریخی آذربایجان است که منابع قدیمی نام آن را به صورت ده نخوارگان و ده نخیرجان نوشتهاند و در کتابهای جغرافی قدیم عرب این نام به شکل «داخَرَّقان و دخارقان درآمدهاست. در نواحی مختلف آذربایجان شرقی انواع چشمههای معدنی آب گرم و سرد وجود دارد که مورد بهرهبرداری عموم مردم و سایر نواحی ایران است. در منطق الطیر عطار هم برای رسیدن به سیمرغ باید مراحل مختلف را طی و سرانجام کوه قاف را گذر کرد. به میزان کیفیت قیمت تغییر میکند. وی گفت: در آن لحظاتی که در داخل سرداب حرم حضرت اباالفضلالعباس(ع) در حرکت بودیم کسی متوجه حال خود نبود و و با حرکتمان، آب موج برمیداشت؛ در آن لحظات این احساس به من دست داد که این آب در اطراف قبر به حضرت اباالفضل(ع) التماس میکند و اگر روزی پردهها کنار رود، حقایق بزرگی مشخص میشود، بواسطه این آب بود که حضرت اباالفضلالعباس(ع) ساقی طفلان عطشان حرم در کربلا ناامید شد و تصور میکنم که خداوند اینگونه مقدر کرده این آب باید برای سالیان سال همینطور دور قبر مطهر حضرت عباس(ع) دور بزند و در آن لحظه تنها چیزی که از ذهنمان میگذشت این بود که آب در حال التماس کردن به حضرت است.

گفت: « اگه تا پارک وی می رین، من هم می آم. به اعتقاد اغلب کارشناسان دلیلش این است که در شاهنامه بلافاصله بعد از جنگ کینخواهی منوچهر از سلم و تور، سراغ داستان تولد زال میرود و اینکه سام جهان پهلوان پسرش را که سفیدمو بود رها کرد و سیمرغ افسانهای زال را بزرگ کرد و اینطوری وارد داستان زندگی زال و عشق زال به رودابه میشود تا به تولد رستم، قهرمان اصلی شاهنامه برسد.در شاهنامه فقط چندبار به اسم آرش کمانگیر اشاره شد.

یک شهروند دوستدار میراث کهن با اشاره به اینکه درخت سرو از هزاران سال پیش تاکنون نزد نیاکان آریایی ارزشمند بوده به طوری که سرایندگان پارسی گو در سروده های خود از سرو با عناوینی همچون آزاد، سهی، سبزپوش و چمان یاد کردهاند افزود: درخت سرو لار یکی از مواریث ارزشمند ایران زمین است که نیازمند توجه بیشتری برای ادامه حیات است. داستان میناو پلنگ از این قرار است که مینا دختر تنها و یتیمی با چشمانی به سرخی یاقوت بود که قدی بلند و چهره زیبایی داشت و در میان مردم منطقه به زیبایی و دلنشینی زبانزد بود. داستان آرش توام با غرور و عشق ملتی است که برای سربلندی و آزادگی سرزمین و مردم خود حاضر است جانش را فدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید