باده عرفانی در دیوان حافظ

در بخش توسعه و ساخت مراکز فرهنگی آموزشی و مذهبی ساخت مصلای چابهار با زیربنای اجرایی 3054 متر، ساخت مصلای کیش و بازسازی و نوسازی بیش از یکصد مسجد و تکایا، در شهرها و روستاها انجام شده است. او با بیان اینکه مطالعات اتصال راهآهن کشور به ترکیه از مسیر چشمه ثریا توسط مناطق آزاد ارس و ماکو انجام میشود، افزود: منابع مالی این مطالعات نیز توسط این دو منطقه تامین میشود.

همچنین ارزیابیها ورایزنیهای اولیه برای راهاندازی شهرکهای تخصصی صنعتی با مشارکت کشورهایی همچون ترکیه و سوریه انجام شده است و در منطقه آزاد ماکو نیز ارزیابیهای فنی برای تاسیس شهرک تخصصی تولید پوشاک و نساجی با مشارکت کشور ترکیه وارد فاز اجرایی شده است. وقتی مصمم شدم که به نجف اشرف رحل اقامت افکنم، لیکن درآن هنگام که در یکی از اطاقهای صحن عتیق رضوی در مشهد به ریاضتی سرگرم بودم، در حال ذکر و مراقبه، دیدم که درهای صحن مطهر عتیق بسته شد و ندا آمد که حضرت رضا (علیه السلام) اراده فرموده اند که از زوار خویش سان ببینند، پس از آن در محلی جنب ایوان عباسی در همین نقطه که اکنون قبر شریف شیخ است کرسی نهادند و حضرت بر آن استقرار یافتند و به فرمان آن حضرت درهای طرف شرق و غرب صحن عتیق گشوده شد، تا زوار از در شرق وارد و از در غربی خارج گردند، در آن زمان دیدم که کل صحن مالامال از گروهی شد که برخی به صورت حیوانات مختلف بودند و از پیشاپیش حضرتش می گذشتند و امام (علیه السلام) دست ولایت و نوازش بر سر همه آن زوار حتی آنها که به صورت های غیر انسانی بودند، حضرت بر سر آنها دست می کشیدند و اظهار مرحمت می فرمودند، پس از آن سیر و شهود معنوی و مشاهده آن رأفت عام از امام (علیه السلام)، بر آن شدم که در مشهد سکونت گزینم و چشم امید به الطاف و عنایات آن حضرت بدوزم مرحوم شیخ حسن علی پس از ذکر این واقعه محل استقرار کرسی امام را برای مدفن خود پیش بینی و وصیت فرمودند و بالاخره به خواست خدا، قبل از اذان صبح دوشنبه در همان نقطه مبارک مدفون شدند.

تونل آب کوهرنگ: به کوهرنگ که می رسید اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب میکند تونل آب کوهرنگ هست که مثل پیراهن سپید عروس بر دامنه کوهرنگ میدرخشد و در نگاه اول حتی شبیه آبشار نیست! بسیاری از مناطق آزاد حتی مناطقی نظیر قشم تا سال 92 با مشکل تامین برق همراه بودند در حالی که آب و برق دو زیرساخت کلیدی مهم در بخش خانگی و در بخش صنعتی به شمار میرود. همچنین این افسانه عشقی بنمایه و ریشه بسیاری از شعرسراییها و ترانه سرایی های تبری است.

چشمه های آبگرم حمام نیز از دیگر جاذبه های توریستی است كه در محل روستای حمام در جنوب شرقی روستایی ایستی سو قرار گرفته است و یكی از این دو چشمه آبگرم در این روستا بنام چشمه آبگرم حمام ( 1 ) سرپوشیده بوده و دارای حوضچه ای طبیعی است و رسوبات گوگردی رشته ای به وضوح دیده می شود. همچنین در بخش ایجاد مراکز تفریحی و توریستی، ایجاد مرکز تفریحات دریایی منطقه انزلی با وسعت 3 هکتار پهنه ساحلی و 1.6 هکتار پهنه دریایی، ایجاد شهرک توریستی رویال صدف در منطقه چابهار به مساحت 194 هزار متر مربع با زیربنای 530 هزار متر مشتمل بر واحدهای تجاری، اداری و مسکونی، انبار، رستوران، هتل، پارکینگ، مجموعه ورزشی، 1800 واحد تجاری، 400 واحد آپارتمان، هتل چهار ستاره با 120 اتاق، طراحی و احداث 12 کمپ پارک در قشم در 56 هکتار فضای اقامتی با قابلیت پذیرش یک میلیون گردشگر در سال و 10 هزار نفر در روز از جمله برنامههای اجرا شده دولت در این بخش است.

احداث سالن همایشها و نمایشگاههای انزلی در سال 95 با وسعت حدود پنج هزار متر مربع، احداث نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو، با صرف هزینهای بالغ بر 69 میلیون ریال طراحی و انجام تفاهمنامه برای ایجاد پروژه نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی از جمله برنامههای توسعهای دولت برای مراکز تخصصی نمایشگاهی در مناطق آزاد است. مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در برنامههای توسعه مناطق آزاد، توسعه شبکه ریلی میتواند به تحرک بیشتر حوزه حملونقل در کشور و مناطق آزاد منجر شود.

به گزارش خبرنگار تیننیوز، در این مراسم مرتضی بانک مشاور رئیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن، میرحسن موسوی معاون مسافری، مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی و بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل، محسن نریمان رئیس منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمان رئیس منطقه آزاد ماکو حضور داشتند. بخش مهمی از زیرساختهای صنعتی در مناطق آزاد در شهرکهای صنعتی مستقرند که به مرور به واحدهای تخصصیتری بر اساس برنامه راهبردی توسعه مناطق آزاد بدل شدهاند. در بخش ترانزیت هوایی در حالی که در سال 92 چهار منطقه آزاد ماکو، چابهار، ارس و انزلی فاقد فرودگاه بودند و همزمان فرودگاههای قدیمی کیش، قشم و اروند نیاز به توسعه داشتند دولت برنامهریزی جدیدی را برای توسعه در این بخش آغاز کرد و نتیجه این برنامه ها این شد که نخستین پرواز تهران ماکو در سال 96 در منطقه آزاد ماکو انجام شد و توسعه شهر فرودگاهی منطقه آزاد چابهار نیز از سال97 در دستور کار قرار گرفت و به نظر میرسد در پایان سال 1402 به بهرهبرداری برسد.

اگر بیند که بی بها آب به مردم همی داد ، دلیل کند که در دنیا و آخرت خیر او به مردم برسد و جایگاه خراب آبادان کند . سعید محمدزاده در این مراسم با اشاره به اهمیت و غیرقابل رقابت بودن حمل و نقل ریلی در دنیا گفت: هرچه بتوانیم بار و مسافر را به بخش ریلی بیاوریم در پایداری اقتصاد کشور تاثیرگذارتر خواهیم بود. در طی هشت سال از سال 1392 تا 1399 حدود 90 هزار میلیارد ریال (89 هزار و 350 میلیارد ریال) در هشت منطقه آزاد کشور صرف هزینههای عمرانی شده که حدود 60 درصد از کل هزینههای مجموع این مناطق را دربرمیگیرد در حالی که سهم واقعی هزینههای عمرانی در بودجه کشور در همین دوره هرگز از 10 درصد فراتر نرفته این هزینهها در چهار بخش حمل و نقل و لجستیک، زیرساختهای شهری (آب و فاضلاب، نیروگاه، تجهیزات شهری) زیرساختهای صنعتی و تجاری، تونسعه فضاهای فرهنگی اجتماعی و گردشگری مصروف شده است.

در بخش توسعه زیرساخت های حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک حدود 30 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان صرف توسعه زیرساختهای هوایی، دریایی، ریلی و جادهای شده یعنی حدود 25 درصد از کل هزینههای عمرانی و قریب به 10 درصد مجموع درآمدهای حاصل از مناطق آزاد صرف توسعه زیرساختهای حمل و نقل شده است. در آغاز سال 1400 در مجموع مناطق آزاد ایران 20 شهرک صنعتی با حدود 1500 واحد فعال در این شهرکها مشغول به فعالیت هستند و مقدمات و مطالعات مربوط به احداث حدود 30 شهرک صنعتی تخصصی دیگر نیز انجام شده و آماده سرمایه گذاری و مشارکتپذیری بخش خصوصی است.

زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی با هدف ارایه خدمات پایه و زیر آموزش سلامت ورزش از جمله برنامههایی بود که دولت یازدهم و دوازدهمخ به آنها توجه ویژه داشت در فاصله سالهای 92 تا 1400 اقدامات خوبی در توسعه زیرساختهای بهداشتی و درمانی انجام شد ساخت سه بیمارستان بزرگ و مجهز در مناطق آزاد اروند، قشم و کیش ساخت حدود پنجاه درمانگاه در مناطق محروم روستایی و شهرهای تحت پوشش در مناطق آزاد باعث ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق شد. البته این مناطق همیشه با یک مشکل عمده مواجه بودند و آن محرومیت به دلایل مختلف بوده است در دولتهای یازدهم و دوازدهم به عمران و آبادانی و توسعه زیرساختهای مهم با هدف ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و افزایش جذب سرمایهگذاران کارآفرینان و نخبههای حوزههای مختلف بسیار توجه شده است زیرا اکثر این مناطق در شرایطی تاسیس شده بودند که زیرساختهای لازم را نداشتند.

توسعه سه اسکله در کیش انزلی و قشم، توسعه و احداث فرودگاه، توسعه راههای اصلی و فرعی، اتصال ریلی مناطق آزاد انزلی، اروند و ماکو، توسعه آبرسانی و احداث تصفیهخانهها، تجهیز و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، آماده سازی اراضی صنعتی و مسکونی از جمله محورهای و برنامههای اصلی توسعهای در بخش حمل و نقل و ترانزیت در مناطق آزاد بوده است. همچنین در بخش ساخت ورزشگاه و توسعه اماکن ورزشی آماده سازی و چمن کاری بیش از یکصد زمین ورزشی در روستاها و مناطق کم برخوردار ساخت شش خانه کشتی در منطقه آزاد قشم، ساخت چهار سالن ورزشی چند منظوره در شهرهای مختلف ماکو، احداث ورزشگاه دو هزار نفره در چابهار ایجاد مرکز ورزشهای آبی در انزلی، ساخت و راه اندازی اسکله ورزشهای آبی و تفریحی در منطقه آزاد اروند به پایان رسیده و هم اکنون در حال اجراست.

او افزود: اگرچه راه آهن ایران به راه آهن ترکیه متصل است اما دریاچه وان یک گلوگاه است و با اتصال راهآهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، اثرات اقتصادی خوبی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود. اما ایران هیچکدام از این موارد را ندارد و البته مشکلات بسیاری هم دارد؛ بسیاری از مسائل واقعا ناراحتکننده هستند؛ از جمله اینکه ما به ترکیه برق صادر میکنیم و میبینیم که دیوار مرزی ترکیه مانند اتوبانهای تهران در شب، چراغانی و کاملا روشن است اما تعدادی از واحدهای ما در مرز فاقد برق هستند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها قیمت سوخت آزاد است، تصریح کرد: این کشورها با وجود اینکه قیمت سوخت آزاد است سیاست هایی در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت دنبال میکنند. بله بسیاری از افرادی از ایران که شما میگویید کولبر و ما میگوییم کاسبکار، متأسفانه بر اثر تیراندازی نیروهای ترک کشته یا زخمی شدند که ما اعتراض کردیم و خواستار دیه این افراد شدیم اما والیان در حد تصمیمگیری در این موارد نیستند و باید وزارت امور خارجه یا نهادهای دیگر در این کشور دستور دهند. همچنین انجام کلیه مطالعات مذکور باید با رعایت اسناد بالا دستی و سیاستهای کلان راه آهن و با هماهنگی کامل معاونت فنی و زیربنایی راه آهن انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید